Wiens första Renzo Piano-skapelse i spänningen mellan gammalt och nytt
I ParkApartments Belvedere har Wien fått sina första byggnader signerade Renzo Piano. Den italienska stjärnarkitekten, som ligger bakom Centre Pompidou, New York Times Building och Londons skyskrapa ”The Shard”, ger med fem bostads- och hotelltorn sitt bidrag till Wiens byggnadshistoria. Belvedere Apartments står mitt i stadens utvecklingsområde – mellan den nya centralstationen, Schloss Belvedere, den massiva tegelbyggnaden som en gång inrymde den militära byggnaden Arsenal samt rekreationsområdet Schweizergarten.
”Vi hade inga anspråk på att skapa häpnadsväckande arkitektur”, berättar Thomas Fachmann, som med sina 20 år som arkitekt vid Renzo Piano Building Workshop var huvudansvarig för förverkligandet av Belvedere Apartments. ”Vi ville ta in omgivningen, erbjuda mycket ljus och intressanta utsikter, och samtidigt utnyttja innerstadens ytor på ett smart sätt. På så sätt kan vi bidra med en liten byggsten till – eller fortsätta skriva – stadens byggnadshistoria”, förklarar Sahlmann, som ser sitt objekt ”i spänningen mellan gammalt och nytt”.
De första idéerna och utkasten för Belvedere Apartments presenterade Renzo Piano redan 2008. ”Vi behöll grundprinciperna i det första utkastet, men jorden snurrar vidare”, betonar Sahlmann. Huvudutmaningen: ”Hur skapa intressanta bostadsytor som samtidigt ligger så nära centralstationen?” Piano och hans team vill inte resa någon ”hög mur”. De ville ”skapa en överblick”, och så uppstod den uppdelning i block som idag tillsammans bildar de fem bostads- och hotelltornen.
”Bostäder kräver mycket ljus och helst intressanta utsikter. Den polygonala planritningen möjliggör just sådana utsikter” förklarar Sahlmann och tillägger att objektet erbjuder många olika typer av bostad, men att samma bostadstyp likväl bara förekommer en gång. De rumshöga fönstren och de kluriga vinklarna reflekterar både staden och tar in naturområdet Schweizergarten. På samma sätt speglar byggnadens ovanliga pelarkonstruktion dess läge: som en skog av stolpar som påminner om omgivningens trädstammar. Dessa stolpar får byggnaden att resa sig högt över gatunivån.
Keramik, glas och aluminium
Den lyxiga karaktären uppnås har fasadens speciella utformning att tacka: en kombination av glas, keramikelement och Prefa aluminium. ”Keramiken står för spänningen mellan gammalt och nytt.” Vågprofilerna av aluminium ger en elegant touch och är på samma gång estetiskt tilltalande och funktionella”, beskriver Sahlmann fasadkonceptet. Han tillägger: ”Precis som keramiken leker aluminium med ljuset. Under dagens lopp byter fasaden färg efter solljuset.” Som dominant färg vore vitt för starkt reflekterande. Med silvermetallic får man en bättre effekt, som arkitekten idag belåtet kan visa. För att understryka objektets karaktär som bostad har varje byggnad en glaspaviljong, ”som en inbjudande gest”.
Överlappande historier
”Staden utgör en mångfald av historier som överlappar varandra. Frågan är vilken historia vi kan bidra med”, säger arkitekten. Han närmar sig sitt arbete med ”passion och optimism – enligt vissa naivitet”. Sahlmann vet att inget projekt är det andra likt och att det inte finns några fasta rutiner i hans yrke. ”Det är att kasta sig ut i det okända varje gång” – och han älskar processen av utveckling, byggande och att se sina idéer bli verklighet.
Produktbox PREFA vågprofil
Allmän: |
tillverkad av extruderad aluminiumlegering - mönsterskydd nr 31230- för fasadbeklädnad av hög kvalitet |
---|---|
Färg: |
Silvermetallic |
Vikt: |
6,62 kg / m² |